intervju del 2

Var de svårt för honom att komma in i Sverige?
För att komma in i Sverige var han tvungen att ta många omvägar. På vägen blev han och några andra flyktingar tillfångatagna och fick sitta i fängelse i några månader. Efter att ha kommit ut ur fängelset kom han äntligen in i Sverige.

 

Fick han sedan asyl?
Det var väldigt svårt att få ett Svenskt pass vid den tiden. Men jag tror att det är lite enklare nu. Han hade skickat in papper, men de hade tappat bort hans papper. Han ringde ofta för att försöka orda upp allt, men det enda de sa var att de hade tappat bort paprena. Efter sju år i Sverige för pappa, och fyra år i Sverige för mig hade migrationsverket äntligen hittat papperna.

 

Under tiden utan asyl hade vi bott i en trång student korridor, men fick nu äntligen flytta. Precis i all glädje i och med att vi hade fått tillstånd att bo i Sverige, och att ha fått en lägenhet så dog min mormor. Även fast det var väntat var det väldigt jobbigt, speciellt för mamma.


 




 

Hur var läget i det nya området?
Vi trivdes väldigt bra i det nya området. Våra kusiner bodde i närheten, och det kändes bra. I orten där jag bor finns det mycket turkar och chilenare. I min ort var det blandat med muslimer, kristna, och andra religioner. I en större ort var det däremot annorlunda. Där bor det flest krista, och som muslim var det svårt att komma in. Ett exempel var en släkting som ville flytta dit som var halvmuslim. Han fick inte bosätta sig där pga det.


När ni väl hade fått er lägenhet, hur fortsatte livet då?
Mamma började leta efter jobb inom restaurangbranschen, och min bror som var sjutton år vid tillfället gick gymnasiet. Jag är inte helt säker på varför, men p.g.a. lagarna vid tiden fick han inte ta studenten. Han kände sig väldigt besviken, och tappade helt motivationen, och han bestämde sig för att hoppa av. Pappa som hade jobbat innan blev sjuk och fick sluta. Han kunde inte jobba, och blev arbetslös under en period, men började sedan jobba igen. Min äldsta bror som var runt tjugo år fick jobba hårt för att hjälpa till med räkningar och sådant, när pappa var sjuk. Jag hade gått i förskola i Jordanien, och direkt när jag kom hit började i skolan. Vid den här tiden gick jag i trean.

 

Hur gick det med språket och så?
Jag och min bror tyckte om skolan och pluggade mycket. På så sätt lärde vi oss språket snabbt. För min äldsta bror var det lite svårare. Han kan svenska nu, men har en utstickande dialekt.


 

Hur trivs ni i Sverige nu?
Vi trivs bra just nu. Det känns som att vi har lyckats komma in i det svenska samhället, men vi kommer endå alltid har våra egna traditioner och principer. T.ex. får jag inte vara ute ika länga som alla andra och så.

Kommentarer
Postat av: Alla Smutsiga

Kul, jag ska så klart följa bloggen med stort intresse. Lycka till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0