intervju del 1

För att inte bara få en politisk bild av problemet så har vi nu skaffat en intervju med en vän. Hon väljer att vara anonym, och därför så kan vi kalla henne Emma. Emma flyttade vid nio års ålder från Jordanien till Sverige. I en lägenhet i en förort till Stockholm bosatte sig Emma och hennes familj, efter 4års tid i Sverige. I väntans tid hade de tvingats att bo i en trång studentlägenhet bland några studenthus i förorten.

 

Varför flyttade ni?
Mina släktingar hade börjat flytta ifrån Irak för att de visste att problemen var på väg. De flesta valde att flytta till USA, Sverige, och några flyttade till Australien . Även vi kände på oss att kriget var nära, så vi valde att emigrera.


Okej, hur gick flytten till?
Vi började med att sälja våra mest värdefulla ägodelar för att ha råd med flytten. Tanken var att vi skulle flytta till USA, men mormor som bodde i Sverige hade börjat bli sjuk. För att hon skulle få spendera sina sista dagar med sina släktingar valde vi att flytta till Sverige. Men det hela gick inte så smidigt då vi inte kunde flyga från Irak. Vi bilade ända från Irak till Jordanien. Hur långt det var kommer jag inte riktigt ihåg. Det enda jag kommer ihåg var att jag sov hela bilresan.

Medan vi stannade i Jordanien åkte pappa före oss för att fixa med papper till resten av familjen. Det blev en utdragen process vi blev kvar i Jordanien i tre år istället för några dagar som det från början var tänkt. När pappa först kom hit började han plugga för att lära sig språket och bosätta sig här. Jag tror faktiskt att det var som jobbigast för honom eftersom att han var tvungen att vara ifrån sin familj, och ta hand om mormor så pass mycket som han gjorde.

 

Fortsättning följer...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0