insändare

Vi skrev en insändare med våra åsikter och tankar, som vi skickade in till Fria Nyheter. För det första så blev jag förvånad över hur dåliga människor var att använda kommatecken, men den stora punkten som förvånade, och förargade mig var att människor varkade vara mer eller mindre för segregation. Det var även många rasistiska värderingar som dök upp.

En kommentar var ett rent påhopp. "Penolope", som personen valt att kalla sig (tro mig, jag undrar också varför) skrev att Johannes som skrev insändaren skulle ta sitt pick och pack och dra om han inte gillade sin situation. Jag måste säga att det var bland det sjukaste jag hört på länge. "Penolope" antyder att invandrare ska ha något annat människovärde än andra människor är det sjukaste. Som svensk ska man få all hjälp som går om man råkar hamna i träsket, men som invandrare ska man tydligen vara "tacksam" över ingenting. Eller förlåt. 61kronor om dagen.

Och juste. Alla har väl hängt med i debatten om varför Oskar lättare får jobb än Omar. Johannes som har finska föräldrar heter Ojanperä i efternanm, och vipps så dyker den här kommentaren upp. Suck. Jag skulle inte bli förvånad om "Penolope" heter Diskriminering i efternamn.


Kommentarer
Postat av: Alltid Oberoende Aldrig Neutral

Nej. Alla har inte hängt med i debatten kring varför Oskar får jobb lättare än Omar. Jag är en av dessa. Känner inte ens till en debatt kring ämnet. Däremot så talar mitt förnuft om för mig att Oskar lättare får jobb än Omar pga att Oskar klingar mer svenskt. Och det i sin tur ger en bild av att Oskar har bättre språkkunskaper i svenska än Omar.



Vilka är "vi" förresten? Gymnasieklassen som onämns i första inlägget?

2009-03-30 @ 22:30:12
Postat av: Anna Berglund

Det jag pratar om i inägget om oskar och omar handlar om ren diskriminering. Även om Omar är född i sverige, uppväxt sida vid sida av Oskar så har han endå svårare att få ett jobb. Enbart pga sitt namn.



Vi är 7 elever som går nv i ettan på globala gymnasiet. Våra namn är Anna, Joel, Nora, Stina, Mari, Rahma och Johannes. Vi har delat in oss på olika områden, och det har blivit så, att jag, anna, skriver det mesta här i bloggen. Innan varje inlägg checkar jag självklart med mina kära medarbetare!



Hoppas att jag svarade på allt du undrade!

2009-03-31 @ 13:30:20
URL: http://agera.blogg.se/
Postat av: Alltid Oberoende Aldrig Neutral

Jadå. Jag fick ett bra svar. Däremot så tycker jag att ni ger lite för ensidig information kring problemen. Det är en komplicerad fråga, som kräver komplicerade svar. Tyvärr så är våra ledande politiker alltför populistiska för att ha en möjlighet att på riktigt lösa de problem som finns.



Ett exempel är LO:s lösning (samma LO som lanserade Oscar/Omar-kampanjen). Kvotering. Som även det innebär ren diskriminering. Och på vilket sätt hade de tänkt att de underliggande rasistiska åsikter som finns hos många människor skulle försvinna? En inkvoterad person har generellt sätt inte samma kompetens som dennes kollegor. I och med detta så uppfylls kollegornas fördomar, och rasismen/manschauvinismen/kvinnochauvinismen ökar.



Vad jag vill säga är att om ni verkligen vill uppmana folk till att verkligen tänka, så borde ni belysa komplexiteten i frågorna som ni diskuterar. Och gör detta ur flera olika perspektiv.



T.ex. så kan ni skriva om invandringsfientligheten kontra det faktum att man som vit inte kan vistas i bredäng/fruängen utan att löpa stor risk för personrån/misshandel.



Ett tips bara. Lycka till!

Ska följa bloggen om jag orkar och kommer ihåg.

2009-03-31 @ 21:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0